صدای افغان

ساخت وبلاگ

یک عضو فعال گروه طالبان در کابل بازداشت شد

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۸

یک عضو فعال گروه طالبان در کابل بازداشت شد
ریاست عمومی مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله، امروز از بازداشت یک عضو گروه طالبان در مربوطات حوزه دوم امنیتی شهر کابل خبر می دهد.
به گزارش آوا، ریاست مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله می گوید که طالب بازداشت شده، قبلا در مربوطات ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز، مشغول فعالیت های تروریستی بود.

به گفته این ریاست، این عضو گروه طالبان به تازگی به کابل فرستاده شده بود تا فعالیت های تروریستی خویش را در کابل به پیش ببرد که از سوی پولیس مبارزه با تروریزم شناسایی و بازداشت شد.

ریاست مبارزه باتروریزم تصریح می کند که طالب بازداشت شده، از باشندگان ولایت قندوز است و خیرالله نام دارد.
فرد بازداشت شده در بررسی های ابتدایی، به عضویت خویش در گروه طالبان اعتراف کرده می گوید که در عرصه های مختلف با طالبان همکاری داشته‌است.

این در حالیست که قاری علی یکتن از افراد کلیدی گروه طالبان با هفت تن از افرادش در نتیجه یک عملیات هوایی نیروهای امنیتی کشور کشته شد.

این حمله عصر روز شنبه در روستای ترکی ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز راه اندازی شده بود.
ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز سال گذشته یکبار به دست طالبان افتاده بود. نیروهای امنیتی دوباره در ماه عقرب سال گذشته این ولسوالی را از کنترول طالبان خارج کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127790

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 117 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 19:47

برگزاری رقابت های نشانه زنی بانوان در کابل

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۷

برگزاری رقابت های نشانه زنی بانوان در کابل
فدراسیون ورزش های پنجگانه کشور رقابت های نشانه زنی " تفنکچه لیزری" را به مناسبت هفته المپیک با اشتراک ۵۰ ورزشکار در تالار وزارت داخله در کابل راه اندازی کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا، در این رقابت ۳۰ ورزشکار پولیس وزارت داخله و ۲۰ ورزشکار از فدراسیون نشانه زنی اشتراک کرده بودند و برای یک روز به رقابت پرداختند.

این مسابقات در ارتفای ۵ متر، ۱۰ متر و ۱۵ متر راه اندازی شده بود که انجیلا، مریم و فاطمه توانستند مقام های اول تا سوم را کسب کنند.

احمد الله عزیزی، سرکتر جنرال فدراسیون ورزش های پنچگانه گفت هدف از برگزاری این رقابت ها رشد و تجلیل از هفته المپیک می باشد تا بتوانیم ورزشکاران را با پولیس نزدیکتر بسازیم.

وی ادامه داد که این مسابقات می تواند یک همبستگی میان ورزشکاران ایجاد کند و همکاری پولیس با مردم را بیشتر بسازد.

وی از مشکلاتی که در این فدراسیون وجود دارد نیز یاد آور شد و گفت که تنها مشکلی که برای ورزشکاران وجود دارد نبود جای مناسب است و خواست ما از حکومت جای مناسب برای ورزشکاران می باشد.

در همین حال، مل پاسوال خانم حکمت شاهی رییس جندر حقوق بشر و اطفال وزارت داخله به آوا گفت که ورزش یک برنامه بسیار مهم در ارتباط مردم و پولیس می باشد و ورزش می تواند برای بانوان پولیس وزارت داخله کشور بسیار موثر واقع شود.

وی افزود که مسابقات نشانه زنی نه تنها برای پولیس طبقه اناث بلکه برای همه نیروهای امنیتی یک امر ضروری می باشد و می توانند تخنیک های نشانه زنی را بیشتر آموزش ببینند.

خانم حکمت از فدراسیون ورزش های پنچگانه قدردانی کرد و گفت این رقابت ها می تواند بسیار برای بانوان وزارت داخله موثر باشد و یک نوع آموزش دفاعی با " تفنگجه" را بیشتر فرا بگیرند.

گفتنی است که در اخیر به ورزشکاران و مسوولین ورزشی مدال ها و لوح تقدیر از سوی وزارت داخله نیز اهدا شد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127791

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 19:47

شب پنجم نمایشگاه سوره در ولایت بلخ و برگزاری گفتمان "رمضان و دشمن شناسی" با حضور شخصیت ها در غرفه مرکز تبیان

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۲

شب پنجم نمایشگاه سوره در ولایت بلخ و برگزاری گفتمان "رمضان و دشمن شناسی" با حضور شخصیت ها در غرفه مرکز تبیان
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127787

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:44

آغاز کمپاین ملی سرمایه گذاری در افغانستان
برنامه کمپاین ملی سرمایه گذاری در افغانستان، امروز دوشنبه از سوی اداره (آیسا) با حضور داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان، رییس بانک مرکزی، مسوولین اتاقهای تجارت و صنایع و تاجران ملی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری آوا، سفیر کمپاین سرمایه گذاری در خارج از کشور فرهاد دریا هنرمند پر آوازه افغانستان معرفی شد.

محمد قربان حقجو رییس اداره آیسا، هدف از راه اندازی این کمپاین را چگونگی سرمایه گذاری روی سکتورهای اقتصادی، جلب و جذب سرمایه گزاران خارجی، تشویق سرمایه گزاران داخلی و رشد تولیدات داخلی، تغییر روش تشویق سرمایه گذاری و همچنین معرفی افغانستان برای سرمایه گذاری در منطقه و جهان عنوان کرد.

آقای حقجو در ادامه گفت: افغانستان تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارد، لذا این کمپاین اگر درست مدیریت شود می تواند درجهت توسعه سرمایه گذاری موثر باشد و زمینه ی مطلوبی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

به گفته حقجو، هرچند درطی چند سال اخیر، دست آورد های خوبی درجهت سرمایه گذاری وجود داشته است، اما به هیچ عنوان کافی نبوده است، بلکه باید ما رویکرد خود را درعرصه توسعه اقتصادی بیشتر متمرکز بسازیم.

حقجو با ابراز اینکه این کمپاین در داخل یک برنامه است و درخارج از کشور یک کمپاین افزود: اکنون کمکهای خارجی در افغانستان کم شده است، لذا ایجاب می کند که از طریق داشته های داخلی در جهت رشد اقتصادی پرداخته شود.
حقجو سرمایه گذاری روی منابع داخلی و زیر بناها را در توسعه اقتصادی یک امر حیاتی عنوان کردو گفت: دست آوردهای خوب افغانستان هیچگاه به جهانیان معرفی نخواهد شد، مگر اینکه روی ان سرمایه گذاری صورت بگیرد.
داکترعبد الله عبد الله رییس اجرائیه حکومت که دراین کنفرانس صحبت می کرد نیز گفت: هنوز دیر نشده است و این کمپاینها ابتکار خوبی برای رشد سرمایه گذار ی درکشور است.
به گفته آقای عبد الله، با وجود اینکه افغانستان در شرایط خاصی از نگاه سیاسی، اقتصادی، و امنیتی قرار دارد، اما زمینه برای سرمایه گذاری همچنان وجود دارد.

به گفته ی رییس اجرائیه حکومت، افغانستان همیشه یک کشور ویرانه نبوده است بلکه با داشتن منابع سرشار طبیعی وموقعیت جغرافیایی، زمینه خوبی برای سرمایه گذاران بوده است.

عبد الله همچنان گفت: هرچند کمکهای خارجی تقلیل یافته است، اما هنوز ادامه دارد و باید ازاین کمکها برای ساخت وساز زیربنا ها و انکشاف متوازن استفاده ی درست صورت گیرد.

عبد الله نا امنیها درکشور به خصوص وجود تروریزم بین المللی را چالش بزرگ فرا راه رشد اقتصادی درافغانستان عنوان کردو افزود: با وجود اینکه مردم افغانستان قربانی تروزیم بین المللی است، اما بدانند که زندگی ادامه دارد و نباید آنرا متوقف ساخته و کاملاً نا امید شد.

به باور عبد الله، مردم افغانستان با عزم و اراده قوی و وحدت ویکپاچگی می توانند در وضعیت موجود تغییر ایجاد کند.

عبدالله در ادامه سخنان خود، به استفاده نا درست از معادن افغانستان نیز اشاره کردو گفت: این نعمت خدا دادی باید به غارت برده نشود و بلکه درجهت رشد اقتصاد عمومی به کارگرفته شود.

او در پایان به مردم وعده سپرد که دولت سهولتهای لازم را برای سکتورهای اقتصادی فراهم خواهد کرد و بخشهای خصوصی را در کنار دولت دست گیری خواهد کرد.

درهمین حال خانجان الکوزی مسوول اتاقهای تجارت و صنایع
افغانستان نیز گفت: تا زمانیکه تولدیات داخلی رشد نکند مردم افغانستان از احتیاج بیرون نشده و به نان نوای نخواهد رسید.

به گفته او، پروژه ها و کمپاین های ملی، تنها با شعار پیش نمی رود و باید گامهای عملی در این عرصه ها برداشته شود.

او از رییس جمهور خواست که در عرصه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی بیشتر توجه کند.

الکوزی همچنان اظهار داشت: تا زمانیکه زمینه سرمایه گذاری داخلی فراهم نشود سرمایه گزاران خارجی علاقه ی در این زمنیه نشان نخواهد داد.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:44

از سوی اعضای مجلس:

قضیه انتقال مسوول نظامی طالبان با رنجر پولیس پی‌گیری می‌شود

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۸

خلیل اندرابی، قوماندان امنیه ولایت میدان وردک پیش از این نیز در قضیه جلریز که منجر به کشته شدن بیش از سی سرباز پولیس شد، در همدستی با طالبان متهم شده بود.

قضیه انتقال مسوول نظامی طالبان با رنجر پولیس پی‌گیری می‌شود
شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که انتقال و بازداشت مسوول نظامی طالبان در رنجر پولیس فاجعه بار است.

به‌گزارش خبرگزاری آوا، عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس در نشست علنی امروز مجلس تاکید کرد که مجلس نمایندگان به سادگی از کنار این موضوع نمی‌گذرد.

آقای ابراهیمی افزود: انتقال قاتلین مردم افغانستان توسط ارگان های امنیتی جفا در حق ملت و خیانت ملی است.

قاری ظاهر مسوول نظامی گروه طالبان صبح دیروز هنگامی که می‌خواست با یک موتر رنجر جهت درمان به کابل منتقل شود، توسط نیروهای امنیت ملی در ولسوالی خنجان ولایت بغلان بازداشت شد.

برخی منابع گفته اند که این عضو برجسته گروه طالبان قرار بود از سوی آقای اندرابی برای تداوی به یکی از شفاخانه ها منتقل شود.

خلیل اندرابی، قوماندان امنیه ولایت میدان وردک پیش از این نیز در قضیه جلریز که منجر به کشته شدن بیش از سی سرباز پولیس شد، در همدستی با طالبان متهم شده بود.

بااین حال، عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان به کمیسیون امنیت داخلی مجلس وظیفه سپرد تا این قضیه را پی‌گیری کند.

براساس اظهارات وی، کمیسیون امنیت داخلی موظف شد تا مسوولین امنیتی را برای وضاحت دعوت کنند.

رئیس مجلس گفت: با این قضیه برخورد سطحی صورت نمی گیرد و از کنار آن به سادگی عبور نمی کنیم؛ زیرا این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

به گفته او، انتقال مسوول نظامی گروه طالبان در رنجر پولیس پرسش‌برانگیز است که چگونه دشمن در میان نیروهای امنیتی نفوذ پیدا می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127789

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 135 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:44

اولویت‌های سکتور خصوصی برای اصلاحات بررسی شد

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۰

اولویت‌های سکتور خصوصی برای اصلاحات بررسی شد
در نشست مشترک شماری از مسوولان نهادهای حکومتی و سکتور خصوصی، اولویت های کاری سکتور خصوصی به بحث و بررسی گرفته شد. 

به‌گزارش خبرگزاری آوا، انجینیر محمد خان، معاون اول رئیس اجرایی که ریاست این نشست را به عهده داشت، گفت: هدف از تدویر این نشست ایجاد سهولت های لازم در سکتور خصوصی و حمایت قاطع حکومت از این بخش است. 

آقای محمدخان همچنان اتخاذ آمادگی های بیشتر برای حضور موفقانه افغانستان در کنفرانس بروکسل را یکی از اهداف این نشست عنوان کرد. 

در این نشست معینان و نمایندگان وزارت‌های خارجه، مالیه، معارف، زراعت و آبیاری، انرژی و آب، احیاء و انکشاف دهات، عدلیه، فواید عامه، ترانسپورت، معادن و پترولیم، امور شهرسازی، کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و نمایندگان شماری دیگر از نهادهای دولتی حضور داشتند. 

عتیق الله نصرت؛ رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در گزارش مفصلی یازده مورد از اولویت های سکتور خصوصی را ارائه کرد.
• بهبود سیستم های آبیاری سنتی و ترویج سیستم های پایدار مدرن،
• پیشبرد کار ایجاد سیستم راه آهن ملی برای افغانستان،
• احداث زیر ساخت های فرعی( سرک ها و راه های مواصلاتی و انرژی برق)،
• ایجاد مرکز واحد خدمات عامه که در آن خدمات اداری تجارت و سرمایه گذاری توسط سیستم های کمپیوتری منسجم شود،
• کاهش هزینه و افزایش زمینه دسترسی به منابع مالی از طریق توسعه برنامه های فعلی تضمین های بانکی و قرضه های کوچک
• ایجاد یک استراتیژی برای پارک های صنعتی
• تصویب عاجل قانون انرژی برق و قوانین فرعی مرتبط با آن،
• ایجاد یک برنامه جهت تجدید و عصری سازی زیرساخت ها و تجهیزات نهاد های تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای شاگردان،
• حفاظت از سرمایه گذاران و تشویق سرمایه گذاری از طریق بهبود تطبیق قرار دادها و حل منازعات،
• تدوین پالیسی ملی چارچوب حقوقی و مقرراتی مشارکت سکتور خصوصی و دولت و ایجاد راه ترانزیتی بدیل از طریق آسیای میانه مشمول اولویت های سکتور خصوصی بودند که توسط رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان به بحث گرفته شد.

اشتراک کنندگان در این نشست نیز به بیان دیدگاه های شان پیرامون این اولویت ها پرداختند.
همچنان اعضای کمیته های رسیدگی به اولویت‌های سکتور خصوصی در این نشست مشخص شد.
قرار شد تا هر کمیته در مقر نهادی که مسوولیت رهبری از چگونگی کارکرد را بر عهده می گیرد، حضور یافته و گزارش نهایی فعالیت های شان را به شورای وزیران ارائه کنند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127740

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:05

یک فرمانده کلیدی طالبان در قندوز کشته شد

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵

یک فرمانده کلیدی طالبان در قندوز کشته شد
قاری علی یکتن از افراد کلیدی دهشت افگنان طالب با هفت تن از افرادش در نتیجه یک عملیات هوایی نیروهای امنیتی کشور کشته شد.
به‌گزارش خبرگزاری آوا، به نقل از خبرنامه وزارت داخله، این حمله عصر دیروز در روستای ترکی ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز راه اندازی شده بود.
وزارت داخله می‌گوید که این گروه دهشت افگن به رهبری قاری علی در طراحی و سازماندهی حملات تروریستی درمربوطات ولایت قندوز سهم فعال داشته اند.
به گفته این وزارت، با نابود شدن این گروه دهشت افگن وضعیت امنیتی درمربوطات ولسوالی دشت ارچی و سایر محلات ولایت قندوز بهتر خواهد شد.
ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز سال گذشته یکبار به دست طالبان افتاده بود.
نیروهای امنیتی دوباره در ماه عقرب سال گذشته این ولسوالی را از کنترول طالبان خارج کرده بودند.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127741

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:05

جهاد با مال و بخشش در سیره امام حسن مجتبی(ع)
سید عباس حسینی مسوول انتشارات نما رسانه و مجمع فرهنگی بقیة الله درگفتگو با خبرگزاری صدای افغان(آوا) به مناسبت فرا رسیدن ولادت با سعادت دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، سبط اکبر رسول خدا(ص) حضرت امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) نمونه ی از صفت برجسته ای جود و سخاوت پیامبر گرامی اسلام(ص) است. 

به گفته او، امام حسن مجتبی(ع) افزون برتمام برجستگیهای اخلاقی و انسانی که از خانواده کرامش به ارث برده بود، نمونه ی از زهد وتقوی، حلم و بردباری، جود و سخاوت برای مسلمانان است. 

به گفته او، امام حسن مجتبی(ع) از آنجایی که از زندگی مرفه ی نسبت به دیگران نیز برخوردار بود، هیچ سائلی از دروازه آن حضرت نا امید بیرون نمی رفت و با تمام وجود فقرا و مستمندان را کمک می کرد، در روایات نیز آمده است که وی دو مرتبه تمام دارایی خویش را در را خدا انفاق کرد. 

حسینی همچنان اظهار داشت: اولین چیز را که مسلمانان در شرایط کنونی باید از امام حسن مجتبی(ع) بیاموزد ایثار

فضاهای مجازی امروز مشکلات خود را دارند، اما اگر استفاده درست از آن صورت بگیرد برای سرکوب کردن دشمن و مخالفین دین می تواند کاربرد خوبی داشته باشد.

و فدا کاری و انفاق در راه خدا است. 

به باور این فعال فرهنگی و اجتماعی، ولادت با سعادت کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در ماه مبارک رمضان نیز خالی از حکمت نیست، زیرا همانگونه که حضرت بخشنده ترین انسانهای عصر خود بود، ولادت او نیز در ماه کرامت الله(رمضان) اتفاق افتاده است. 

به گفته او، یاد آوری از امام حسن مجتبی(ع) به خصوص در ماه مبارک رمضان می تواند دلیلی باشد بر اینکه ما مسلمانان و پیروان اهلبیت(ع) نیز دراین ماه از کمک به فقرا و مستمندان دریغ نداشته باشیم. 

به گفته آقای حسینی، درجامعه افغانستان که درصدی بالای از مردم زیر خط فقر زندگی میکنند اگر با تاسی بر امام حسن مجتبی(ع) آنچه را خداوند روزی ما کرده است اندکی به فقرا احسان داشته باشیم کار بزرگی را انجام داده ایم. 

او، از ثرومتندان نیز خواست که به قدر توان خود با دادن سحری، افتاری کمک نقدی و... به کسانیکه در روزهای بلند تابستان نان برای خوردن ندارند کمک کنند. 

مسوول انتشارات نما رسانه با ابراز اینکه ما باید درعمل اهلبیتی باشیم نه در شعار، افزود: اگر در ماه مبارک رمضان به فقرا کمک صورت بگیرد، افزون بر اینکه از نظر معنوی ثواب زیاد دارد، باعث می شود که اندک اندک دامن فقر از جامعه افغانستان نیز برچیده شود. 

وی با اظهار تاسف گفت: امروز اکثر کارها بر اساس شعار است، علما و ثروتمندان در مرحله شعار تاکید می کنند که با فقرا کمک کنید، اما درعمل کمتر به این مسئله توجه دارند. 

به گفته آقای حسینی، حلم و بردباری از دیگر اوصاف منحصر به فرد امام حسن مجتبی(ع) است که تمام مسلمانان روزه دار سخت نیاز به این ویژگی مهم روحی دارند. 

شجاعت و حمیت از خصوصیات ویژ ی

امروز اکثر کارها بر اساس شعار است، علما و ثروتمندان در مرحله شعار تاکید می کنند که با فقرا کمک کنید، اما درعمل کمتر به این مسئله توجه دارند.

امام حسن مجتبی(ع) است که اگر مردم افغانستان بخواهند در راه این امام قدم بردارند به خصوص در شرایطی که با تهاجم گسترده فرهنگی اعتقادات و بارهای مردم به مخاطره افتاده است و در برابر هرگونه مظالم بی ایستند کار بزرگی را انجام داده اند. 

به گفته او، شجاعت تنها درجنگیدن نیست بلکه آن ویژگی است که می تواند در تمام عرصه ها کاربرد داشته باشد و انسان را با امکانات مختلف در برابر دشمن قوی نشان دهد، برابر است که تبارز این شجاعت از طریق جنگ، تبلیغ، قلم، رسانه های جمعی و فضاهای و... باشد. 

هرچند به گفته حسینی فضاهای مجازی امروز مشکلات خود را دارند، اما اگر استفاده درست از آن صورت بگیرد برای سرکوب کردن دشمن و مخالفین دین می تواند کاربرد خوبی داشته باشد. 

موصف ادامه داد: دیگر از ویژگیهای امام حسن مجتبی(ع) چگونگی عبادت و پرستش خداوند بود و آن حضرت درحال عبادت و دعا سرا پا تسلیم محض خداوند بود. 

به گفته او، ممکن است امروز خیلی ها خدا را عبادت کند نماز بخواند و روز های گرم را روزه بگیرند، اما اگر تنها خم و راست شدن در نماز و کشیدن تشنگی و گرسنگی در روزه باشد و اخلاص و ایمان درکار نباشد، همه ی این زحمات هدر خواهد رفت. 

به گفته وی، امروز حضور جوانان در مجالس دینی و مذهبی کمرنگ شده است و دلیل همه این بی تفاوتیها نبود ایمان و اخلاص است که تنها رسم از اسلام را باقی گذاشته و و تمام اعمال عبادی به صورت تشریفاتی و نمادین صورت می گیرد. 

آقای حسینی، در پایان از جوانان خواست که با الگو قرار دادن ائمه معصومین به خصوص امام حسن محتبی(ع) درتمام عرصه های زندگی افق روشنی را باز کرده و زمینه رسیدن به سعادت را برای خویش فراهم کنند.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 148 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:05

ضیافت افطاری در زینبیه کابل از سوی آیت الله ساجدی با حضور صد ها نفر

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۱

ضیافت افطاری در زینبیه کابل از سوی آیت الله ساجدی با حضور صد ها نفر
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127715

مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) - کابل

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 116 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 5:18

برگزاری میزگرد گفتمان "رمضان و فرصت های آن" در نمایشگاه سوره توسط دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان نمایندگی بلخ

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۵

برگزاری میزگرد گفتمان "رمضان و فرصت های آن" در نمایشگاه سوره توسط دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان نمایندگی بلخ
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127716

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 137 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 5:18

فشار جنگ تورخم بر گُرده مردم!

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۹

فشار جنگ تورخم بر گُرده مردم!
فایل پی دی اف شماره 1087 روزنامه انصاف، انتشار یافته در روز یکشنبه 30 جوزا را از اینجا دانلود کنید.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127712

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 132 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 5:18

برگزاری میز گرد تحت عنوان رمضان و اخوت / دیدار بازدید کنندگان از غرفه دفتر فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127652

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 114 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 23:33

خطیب جمعه شرق کابل:

دهه مغفرت را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنید

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۸

دهه مغفرت را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنید
داکتر ایاز نیازی امام جمعه مسجد وزیر محمد اکبرخان شهرکابل درخطبه های نماز جمعه ی این هفته گفت: خداوند هیچگاه ارتباط بندگی را قطع نمی کند، اگر بنده مصرف، عاصی و گنهکار نیز باشد فراموش نمی شود، بلکه او مهربانتر از مادر وی را مورد خطاب قرار داده و مژده می دهد که هیچگاه از رحمت پرودگار تان مایوس نباشید.

نیازی ادامه داد: دهه اول رمضان رحمت است و موج از رحمت و غفران الهی به سوی انسان رو آور می شود و دروازه برای یاس و نا امیدی باقی نمی ماند.

هرچند به گفته نیازی در هر حال صد ها وسوسه در قلب مومن پیدا می شود که ایا عبادت من قبول شد یانه، اما مطمئن باشد که در این ماه خداوند دست و پای شیطان را بسته است و اگر انسان به رسم بندگی به درگاه حضرت دوست رجوع کند رحمت شامل حال او می شود.

آقای نیازی همچنان اظهار داشت: بندگان مومن خداوند اکنون از دهه رحمت
عبور کرده است و از این نگاه شیطان خیلی نا راحت است که نتوانست برای
اغوای روزه داران کاری کند.

به گفته این کارشناس دینی، دهه دوم که دهه مغفرت است فرصتی دیگری است تا بندگان مومن خداوند نظر به سعی و تلاش خود مورد غفران او قرار گیرند پس نباید فراموش کرد که اگر دهه دوم با غفلت سپری شود توفیقی برای دهه سوم که نجات از آتش می باشد پیدا نخواهد شد.

به گفته این عالم دینی، اگر در ماه مبارک رمضان به خصوص روزهای بلند تابستان انسان صبر کند و حرمت رزه را در هر حال حفظ کند یقیناً مورد توجه
خداوند قرار خواهد گرفت.

نیازی در ادامه سخنان خود به اسباب مغفرت نیز اشاره کرد و گفت: توبه کردن ایمان داشتن و اعمال صالح از جمله اسباب مغفرت است زمانیکه که این سه  وصف در انسان پیدا شد، زمینه هدایت او فراهم می شود.

نیازی تصریح کرد: اگر می خواهید روزه داری در زندگی شما تاثیر مثبت داشته باشد از محرمات دوری کنید زیرا روزه گرفتن با غذای حرام و افطار با لقمه حرام و همچنین نماز و دعا درمکان غصبی فایده و سودی در حق انسان نخواهد داشت و رحمت خداوند شامل حال او نخواهد شد.

به گفته او، خداوند ممکن است به یک الله گفتن و یا یک قطره اشک ریختن تمام گناهان انسان را مغفرت کند، اما تمام مشکلات اینجاست که حق الناس و دین اگر در گردن انسان باشد هرگز بخشیده نمی شود.

به گفته وی، یگانه دلیل که توبه انسان قبول نمی شود و دعا ها به اجابت نمی رسد نیز این است که حقوق انسانها در بسیاز از موارد پایمال می شود و بدون شک خداوند از حق خود می گذرد نه حق مردم.

او به وضعیت کنونی جهان اسلام اشاره کردو گفت: امروز درحق بسیار از مسلمانان جهان مانند مردم فلسطین، دنمارک، عراق سوریه یمن و... از سوی دشمنان به خصوص صهیو نیزم بین المللی ظلم صورت می گرد و بر سایر مسلمانان است که از مظلومیت آنان دفاع کرده و اظهار همدردی نماید زیرا مسلمانان مظلوم به گردن همه حق دارند و اگر ما نسبت به این حقوق بی توجه باشیم یقینا خداوند از ما نخواهد گذشت حتی در ماه مبارک رمضان.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127658

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 162 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 23:33

در بازدید حجت الاسلام والمسلمین سیدرحمت الله مرتضوی از دفتر مرکزی مرکزتبیان در کابل عنوان گردید:

شرم است رویداد یک کشور اسلامی از کانال یک رسانه غربی نقل قول صورت بگیرد

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۹

سیدرحمت الله مرتضوی: خبرگزاری صدای افغان(آوا) تنها رسانه بزرگ اسلامی و شیعی با تولیدات متنوع و انبوه، و یک منبع موثق و قابل توجه برای داخل و سطح بین الملل است/همواره این خبرگزاری را دنبال و از تولیدات آن استفاده می کنم و سایر مراجع و نیازمندان به اخبار و اطلاعات به خصوص افغانستان نیز از مطالب منعکس شده از سوی این خبرگزاری بهره برداری می کنند

شرم است رویداد یک کشور اسلامی از کانال یک رسانه غربی نقل قول صورت بگیرد
شرم است رویداد یک کشور اسلامی از کانال یک رسانه غربی نقل قول صورت بگیرد
..............
* خبرگزاری صدای افغان(آوا) که یک تشکل مرتبط با مرکزتبیان است تنها رسانه بزرگ اسلامی و شیعی با تولیدات متنوع و انبوه، و یک منبع موثق و قابل توجه برای داخل و سطح بین الملل است
..............
* همواره این خبرگزاری را دنبال و از تولیدات آن استفاده می کنم و سایر مراجع و نیازمندان به اخبار و اطلاعات به خصوص افغانستان نیز از مطالب منعکس شده از سوی این خبرگزاری بهره برداری می کنند
.........
* مرکزتبیان، بزرگترین تشکیلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که مردم افغانستان به خصوص شیعیان از دست آوردهای آن حسن استفاده می کنند.
............
در پی دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری و همراهان، با حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی در دفتر نمایندگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کابل، رئیس این نمایندگی با حضور در دفترمرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، با رئیس عمومی و جمعی از کارکنان آن، بازدید به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی در ابتدای ورود از سوی حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری و همراهان مورد استقبال قرار گرفت و به ایشان خیر مقدم گفته شد و آنگاه روند فعالیت های مرکز تبیان، گستردگی و عمق کارها، توانمدیها وتعداد فعالین و کارمندان و اعضا و اثرگزاری فعالیت های آن و به خصوص نحوه فعالیت های خبرگزاری صدای افغان(آوا) و گستره کار آن در داخل و خارج بیان شد.

آقای مزاری گفت: خبرگزاری صدای افغان(آوا) اولین خبرگزاری خصوصی و دومین خبرگزاری رسمی در تاریخ افغانستان است و تنها خبرگزاری بین المللی کشور است که به عنوان یک منبع مادر در سطح افغانستان و دنیا مطرح است و با نزدیک به 30 رسانه بزرگ بین المللی تفاهمنامه همکاری دارد و با بیش از 200 رسانه اسلامی در سطح دنیا همکاری متقابل داشته و از اخبار و تولیدات خبرگزاری صدای افغان(آوا)بیش از 127 کشور دنیا استفاده می کند.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) پیشگام در ارائه پیشنهاد استفاده از اطلاع رسانی رسانه های اسلامی به جای رسانه های غربی است و اذعان دارد که شرم است رویداد یک کشور اسلامی از کانال یک رسانه غربی نقل قول صورت بگیرد.

در ادامه، رئیس شورای نظارت بر حوزات علمیه افغانستان، ضمن گفتن خدا قوت به دست اندرکاران مرکزتبیان، آن را بزرگترین تشکیلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست که مردم افغانستان به خصوص شیعیان از دست آوردهای آن حسن استفاده می کنند.

آقای مرتضوی با پرداختن به سابقه، گستره و اثرگزاری فعالیت های مرکز تبیان درافغانستان گفت: خبرگزاری صدای افغان(آوا) که یک تشکل مرتبط با مرکزتبیان است تنها رسانه بزرگ اسلامی و شیعی با تولیدات متنوع و انبوه، و یک منبع موثق و قابل توجه برای داخل و سطح بین الملل است.

وی گفت: همواره این خبرگزاری را دنبال و از تولیدات آن استفاده می کنم و سایر مراجع و نیازمندان به اخبار و اطلاعات به خصوص افغانستان نیز از مطالب منعکس شده از سوی این خبرگزاری بهره برداری می کنند.

در ادامه، پرسش و پاسخ هایی نیز صورت گرفت و سپس حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی از بخشهای مختلف دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل، بازدید به عمل آورد.
مطالب مرتبط در: www.avapress.com

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127665

مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) - کابل

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 247 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 23:33

توزیع کمک های غذایی برای ۱۷۰ خانواده فقیر و بی بضاعت در شهر غزنی

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲

توزیع کمک های غذایی برای ۱۷۰ خانواده فقیر و بی بضاعت در شهر غزنی
به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای ۱۷۰ خانواده فقیر و مستمند در ولایت غزنی از سوی صندوق خیریه باب الحوائج(ع) مواد غذایی توزیع گردید.
مسولان صندوق خیریه باب الحوائج(ع) میگویند هزینه این کمک ها از بخش صدقات و خیرات این صندوق و کمک های نقدی و جنسی شماری از خیرین و مومنین ولایت غزنی تمویل گردیده است.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) مسولان صندوق خیریه باب الحوائج(ع) میگویند بدلیل نبود کار، خشک سالی ها و شرایط جنگی در ولایت غزنی، فقر و تنگ دستی در بین شهروندان ولایت غزنی روز بروز به گسترش است.
آنان آمار خانواده های فقیر در این ولایت را بیش از یکهزار خانواده عنوان میکنند که به گفته آنان بیشتر این خانواده ها بازمانده های شهدای نیروهای امنیتی افغانستان و بیجاه شده های داخلی هستند.
حجت الاسلام وفایی مسول این صندوف میگوید: به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شماری از خیرین مومنین ولایت در هماهنگی با صندوق خیریه باب الحوائج (ع) آستین بر زده برای ۱۷۰ فقیر که بیش از دیگران وضعیت آشفته دارند، مواد غذایی کرده است.
وی افزود، برای هر خانواده شش قلم مواد غذیی شامل آرد، برنج، روغن،‌ چای، شکر و ماکارونی توزیع گردیده است.
آقای وفایی گفت هزینه این کمک ها از کمک های نقدی و جنسی برخی از خیرین مومن ولایت غزنی و کمک های صندوق خیریه باب الحوائج(ع) تامین گردیده است.
اقشار مختلف اجتماعی اعم از روحانیت، کسبه کاران و فعالان مدنی در صندوق خیریه باب الحوائج عضویت دارند.
علی رحم حسنی از فرهنگیان این ولایت میگوید، فقر و بیچارگی در بین شهروندان غزنی بیداد میکند، برخی خانواده ها بخاطر نداشتن غذای کافی بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند‌.
وی افزود، شماری از خانواده ها به اندازه یی وضعیت زندگی شان نگران کننده است که در شبانه روز یک وعده غذا میخورند.
آقای حسنی میگوید این خانواده ها منتظر کمک های متمولین خیر جامعه هستند که به گفته او، دست کم در این ماه مبارک رمضان دستِ یاری به طرف آنان دراز نمایند.
صندوق خیریه باب الحوائج مدت ۱۱ سال است که در ولایت غزنی فعالیت دارد.
این صندوق از سوی شماری از باشنده های منطقه حیدرآباد شهر غزنی و به همکاری برخی از روحانیون شهر غزنی ایجاد گردیده است.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127660

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 111 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 19:49

تجمع جمعی از فعالان مدنی و شهروندان ولایت بلخ در اعتراض به حملات نظامیان پاکستانی در تورخم
شماری از فعالین ولایت بلخ، در پیوند با حملات نظامیان پاکستانی بالای خاک افغانستان، در صحن روضه مبارک تجمع کرده و حملات نیروهای پاکستانی را تقبیح نمودند.
این فعالین، جنگ در تورخم را، جنگ اعلام نشده خوانده و ریشه این جنگ را مدرسه هایی میدانند که در خاک پاکستان وجود دارد.
آنان از دولت افغانستان می خواهند که به مناقشات مرزی را با توجه به امکاناتی که در منطقه جهان و سازمان ملل متحد وجود دارد، نقطه پایان بگذارد.
عبدالحمید صفوت فعال مدنی می گوید: ما همیشه قربانی خطوط فرضی مرزی هستیم و هر روز باید قربانی بپردازیم. اما تا زمانی که پاکستان از افغانستان مطمئن نشود که این خط را به رسمیت نمی شناسد؛ همیشه افغانستان را به شکلی از اشکال، مورد حملات خود قرارخواهد داد.
هم چنان این فعالین، با صادر کردن قطعنامه ای شش ماده ای از حکومت افغانستان می خواهند که سیاست مشخص، ملی و همه گانی داشته باشد تا در پرتو این نوع سیاست، مردم افغانستان سرگردان نشود و جوانان این مردم هر روز در سرحدها شهید و زخمی نشوند.
این فعالین با ستایش از رشادت، قربانی ها و پایمردی نیروهای امنیتی در دفاع از مرزهای کشور و با درک شرایط حساس امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان خواستار حل سریع منازعات و اختلافات مرزی میان افغانستان و پاکستان، به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان از مجراهای دیپلماتیک و سیاسی شدند.
در قطع نامه پایانی این تجمع آمده است؛ حکومت افغانستان در روشنی قانون اساسی و با مراجعه به شرکای بین المللی خویش و به گونه مشخص سازمان ملل متحد اقدامات لازم را جهت ختم منازعات مرزی میان دو کشور به منصه اجرا بگذارد.
تجمع کنندگان تصریح کرده اند که ادامه نبردهای خانمانسوز که هر روز ده ها خانواده را به ماتم می نشاند، گشودن باب یک جنگ ویرانگر دیگر، نه تنها به نفع افغانستان نیست، بلکه این کشور را به آینده مبهم سوق خواهند داد.
بر اساس این قطع نامه با اینکه حکومت افغانستان در سایه یک نیروی امنیتی قدرتمند و واقعا ملی قادر در حفظ امنیت مال و جان شهروندان است در عین حال کارایی دستگاه سیاست خارجی کشور در حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور نیز جز اولویت های حکومت است که باید صادقانه به آن پرداخته شود.
به باور این فعالان مدنی، گسترش افراط گرایی در منطقه و پایگاه های فعال آن تحت عنوان مدارس دینی در پاکستان، به عنوان یکی از مهمترین چالش ها در سطح منطقه و جهان قد افراشته وموجب تشدید جنگ های مزمن در افغانستان گردیده است. آنان از نهادهای مدنی و ساختارهای معتدل مذهبی و فرهنگی پاکستان خواسته اند که بای حفظ زندگی مسالمت آمیز و دور از افراطیت در کنار سایر ملت های جهان بیشتر از گذشته فعال شده و با مبارزات مدنی شان با آنان همکاری نمایند.
در قطعنامه تأکید شده است که هنوز هم پاکستان میزبان میلیون ها هموطن ما است، و مردم ما از مهمان نوازی مردم پاکستان خاطرات خوشی دارند، ما خواستار تقویت روابط اقتصادی،علمی و فرهنگی با پاکستان هستیم و این نبرد باید هرچه سریعتر فروکش کند ..
تجمع کنندگان می گویند که ما یک ملت سربلند هستیم و در کنار باور به حل این منازعه از راه های دیپلماتیک، آماده دفاع مشروع از حیثیت، ارزش های ملی و قلمرو خویش بوده ایم و خواهیم بود .
گفتنی است که صدای این اعتراضات در حالی بلند می شود که درگیری میان نیروهای پاکستانی و افغانستانی به روز شنبه هنگامی آغاز شد که نیروهای پاکستانی می خواستند، تاسیسات تازه ای را در سرحد مرکزی تورخم ایجاد کند که با واکنش شدید نیروهای امنیتی روبرو شدند.
بر اساس گزارش ها تاکنون در این درگیری ها سه سرباز و دو غیر نظامی افغانستانی جان با ختند و ۲۱ نفر دیگر زخمی شده اند و هم چنان نیروهای پاکستانی نیز تلفات داشتند.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 113 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 19:49

رئیس سیا:

داعش از توان تروریستی خطرناکی برخوردار است/اعتراف امریکا به ناتوانی در نابودی این گروهک

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۷

داعش از توان تروریستی خطرناکی برخوردار است/اعتراف امریکا به ناتوانی در نابودی این گروهک
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: داعش به رغم شکست های نظامی در ماه های اخیر همچنان قادر است بگونه خطرناک با بکار گرفتن شبکه گسترده ای از عناصر خود درکشور های غربی به اقدامات تروریستی خود ادامه دهد. 

«جان برنن» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» روز پنجشنبه در کنگره این کشور گفت: متاسفانه به رغم پیشرفت های ما در جبهه ها و در عرصه های مالی، علیه داعش قادر به کاهش توانمندی های تروریستی این گروه و در دسترسی های جهانی آن نبوده ایم. 

وی با اشاره به این که داعش درحال حاضر به منابع مالی مختصری دسترسی دارد، گفت که برای تضعیف توانایی های تروریستی داعش در زمینه های مالی، عملیاتی و مواضع استقراری این گروهک به ضربات سنگین تری نیاز خواهد بود. 

رئیس سازمان سیا پیش بینی کرد، درحالی که فشارها علیه داعش افزایش می یابد این گروه نیز اقدامات تروریستی خود را شدت خواهد بخشید تا از این طریق سیطره خود را در عرصه تروریسم حفظ کند. 

برنن اضافه کرد، بنا بر اطلاعات موجود داعش هم اکنون سرگرم استخدام و آموزش نیروهای تازه ای برای انجام عملیات تروریستی است و به کادر وسیعی از جنگجویان غربی دسترسی دارد که می تواند بالقوه بعنوان عوامل آن ها در کشور های غربی وارد عمل شود. 

وی اذعان کرد، دستگاه های امنیتی آمریکا با چالش های استثنائی و بی سابقه ای در مقابله با این گروه روبه رو هستند. 

وی افزود، این گروه برای اجرای مقاصد خود از آزادی هایی که به گفته او آمریکا «برای بدست آوردن آن ها به شدت مبارزه کرده» سوء استفاده می کند. 

این مقام امنیتی آمریکا موثرترین راه نابودی این گروه را از میان بردن مناطق امنی که با استفاده از آن ها می توانند نیروهای خود را آموزش دهند ذکر کرد و افزود که داعش هنوز قادر است با استفاده از مناطق تحت تصرف خود علاوه بر دادن آموزش به نیروهای تازه درآمدهای لازم را برای ادامه عملیات خود تامین کند. 

برنن شاخه مستقر داعش در کشور لیبی را پیشرفته ترین و خطرناک ترین شاخه های این گروه خواند و با اشاره به خطراتی که کشورهای اروپایی با توجه به همجواری با لیبی با آن روبه رو هستند گفت، بنا بر ارزیابی های این سازمان داعش هم اکنون در حال گسترش نفوذ خود در آفریقا و طرح عملیات تروریستی در این منطقه و بسیاری از کشور های اروپایی است. 

رئیس سازمان سیا شمار نیروهای داعش را به مراتب بیشتر از تعداد نیروهای القاعده در اوج نیرومندی این گروه دانست و افزود، این گروه درحال حاضر بین ۵ تا ۸ هزار نیروی فعال در لیبی، ۷ هزار نفر در نیجریه و شمار زیادی نیروی فعال در کشورهای مصر، افغانستان و پاکستان دارد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127648

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 135 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 14:17

حمله مسلحانه بر نمازگزاران در پغمان

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶

حمله مسلحانه بر نمازگزاران در پغمان
چهارشنبه شب گذشته ساعت ۹، تفنگ‌داران ناشناس با یورش بر مسجدی در منطقۀ دُر اشکولکِ ولسوالی پغمان کابل، نمازگزاران را به‌گلوله بستند.
به گزارش آوا به نقل از طلوع، شاهدان این رویداد گفتند که دیشب چهار تفنگ‌دار که لباس نظامی به تن داشتند، هنگامی بر این مسجد یورش بردند و دست به‌ تیراندازی زدند که مردم نماز تراویح می‌خواندند. در این رویداد سه نمازگزار کشته شدند و سه تن دیگر آنان زخم برداشته‌اند.

زمری خان، شاهد این رویداد گفت: «درست هنگامی که به رکوع رفتیم، سر ما ضربه کردند. دوستان ما را کشتند. من در کنار پنجره بودم. از پنجره خودم را بیرون انداختم.»

باشندگان این منطقه، از بدترشدن اوضاع امنیتی این منطقه، سخت انتقاد می‌کنند.

محمدعمران، باشندۀ پغمان، اظهار داشت: «امنیت این منطقه، روزبه‌روز خراب می‌شود. گاهی ماین در جاده می‌گذارند؛ گاهی در پل ماین می‌گذارند؛ حتا شما ببینید که در مسجد بر ما حمله کردند.»

در همین حال، گفته می‌شود که دو تن از جان‌باخته‌گان این رویداد، کارمندان نهادهای امنیتی بودند.

شفیع‌الله، که خود پولیس است، در سوگ برادرش، که کارمند وزارت دفاع ملی بود، نشسته است. او این رویداد را یک رویداد هراس‌افگنانه دانست و گفت که حضور طالبان و داعش در ولسوالی پغمان، سخت نگران‌کننده است.

شفیع‌الله، باشندۀ پغمان، گفت: «چند پولیس را در نزدیکی پل زدند. کسی در قصۀ شان نشد. بازداشت هم کنند، پنج روز بعد قاضی‌صاحب رهایشان می‌کند و این‌جا آزاد می‌گردند. پغمان طالب هم دارد؛ داعش هم دارد؛ دولت دروغ می‌گوید که پغمان امن است.»

پولیس کابل، حاضر نشد درباره این رویداد گفت‌وگو کند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127650

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 107 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 14:17

ساخت ابزاری برای جلوگیری از قطع شدن دست و پای در افغانستان

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳

پزشکی با یک ابزار خودساخته‌اش توانسته‌است از قطع‌شدن دست‌وپای بیش از ۱۰۰ پولیس جلوگیری کند.
 
این پزشک می‌گوید که این ابزار را در سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی ساخته‌است و قرار است در یک نهاد جهانی به نام «سعادت افغان فکشن دیوایس» به نام افغانستان ضبط شود و کشورهای دیگر نیز برای درمان زخمیان از آن کار بگیرند. روند ضبط این افزار در این نهاد جهانی هم اکنون آغاز شده‌است.

این پزشک می‌گوید که این آله(ابزار) را برای جلوگیری از قطع‌شدن دست‌وپای زخمیان ساخته‌است و با آن توانسته‌است مانع قطع‌شدن دست‌وپای بیش‌از ۱۰۰ پولیس شود.

این آله سبک‌تر و کوچک‌تر از آله‌های‎است که در کشور‌های پیشرفته از آن برای درمان شکسته‌گی‌های پیچیدۀ استخوان‌ها کار می‌گیرند و نیز با آن در مدت چهار و نیم ماه زخمی درمان می‌شود که این ویژه‌گی در آله‌های کشور‌های دیگر نیست.

صفی‌الله سعادت، متخصص ارتوپیدی در شفاخانه ۳۰۰ بستر پولیس می‌گوید: «این آله برای کسانی کار گرفته می‌شود که از همه‌جا ناامید شده‌اند. ویژه‌گی آن این است که معیار درمان را از یک‌ونیم سال به چهار و نیم ماه کاهش داده‌است؛ ویژه‌گی‌یی که در دیگر آله‌های جهانی دیده نمی‌شود.»

این پزشک دربارۀ چه‌گونه‌گی طرح و دیزاین و نیز کارایی‌های این آله که نامش را «سعادت افغان فکشین دیوایس» نهاده‌است در چند نشست جهانی جزئیات داده‌است و قرار است این آله ضبط یک نهاد جهانی شود.

صفی‌الله سعادت می‌گوید: «یک نهاد جهانی‌است که یک ملاقات با آنها گذاشته‌ام و تمام مواد به آنها سپرده شده و به نام «سعادت افغان فکشن دیوایس» نام‌گذاری شده‌است و ثبت جهانی می‌شود.»

سربازانی که در نتیجۀ انفجار ماین در هنگام وظیفه به سختی زخم برداشته بودند و اکنون در شفاخانه بستری‌اند با به‌کارگیری از این آله، از قطع‌شدن پا و دست‌شان جلوگیری شده‌است.

یک پولیس زخمی‌ در لغمان می‌گوید: «من در انفجار ماین زخمی شدم. پنج – شش بار عملیات شدم اما جور نشد و حالی داکتر صاحب عملیات کرد و در حال خوب‌شدن استم.»

یک سرباز زخمی می‌گوید: «پایم را می‌گفتند که قطع می‌شود، اما داکترصاحب سعادت عمل کردند و حالا خوب استم.»

روزانه در نتیجه حمله‌های هراس‌افگنانه در کشور چندین تن کشته و زخمی می‌شوند و برخی‌از این افراد اعضای بدن شان قطع می‌شوند. 

بر بنیاد گزارش‌ها انفجار ماین‌ها بیشتر سبب از دست‌دادن اعضای بدن شهروندان کشور می‌شود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127651

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 146 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 14:17

اتحاد طالبان و القاعده و فرضیه های نادرست!

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ جوزا ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۶

اتحاد طالبان و القاعده و فرضیه های نادرست!
برخی خبرهای منشر شده حاکی است که "ایمن الظواهری" رهبر شبکه القاعده با "هیبت الله" آخندزاده رهبر طالبان بیعت کرده است. البته این بیعت یا اتحاد نامقدس تحلیل و تبصره هایی را نیز به همراه داشته است.

اما پیش از اینکه به تحلیل و تبصره های سیاسی بتوان اشاره کرد و از علت ها و یا دلایل این اتحاد سخن گفت به نکته با اهمیت دیگری می توان اشارت داشت، و آن اینکه اتحاد گروه طالبان با القاعده مسئله تازه ای نیست. گروه طالبان در دامن القاعده و با امکانات این گروه تاسیس شده و هر دو گروه در افغانستان حکومت مشترک تشکیل داده بودند. اما بنابر دلایلی اتحاد و همفکری از سوی غربی ها و حکومت گذشته افغانستان نادیده انگاشته می شد و تلاش صورت می گرفت تا نشان دهند که طالبان ماهیت افغانی دارند و بنابر نارضایتی هایی که با حکومت افغانستان دارند دست به اسلحه برده و با حکومت افغانستان می جنگند. و القاعده برعکس یک گروه تروریستی بین المللی است که دارای طرز دید و تفکر خاصی از اسلام است.

اما اعلام اتحاد این دو گروه به بسیاری از فرضیه ها خاتمه بخشید و ذهنیت جدیدی بوجود می آورد و نشان داد که پیش فهم های خلاف واقعی در مورد این دو گروه وجود داشته که متاسفانه پیش فهم های نادرست سبب شده بود که کنشها و واکنش ها و موضع گیری های ناصوابی هم صورت گیرد و فرصت فراخی برای گروه طالبان فراهم آورد که به تقویت و تجهیز خود بپردازد و از تیررس ها به دور بماند.

آن پیش فهم ها این بود که بسیاری از تحلیل گران غربی بویژه امریکایی‌ها مبنای فکری القاعده و طالبان را دو گانه می دانستند، سازمان القاعده را در زمره گروه های تروریستی به حساب می آوردند اما طالبان را وارد فاقد این دید تلقی می نمودند و حساب ویژه ای برای این گروه باز کرده بودند. بعد از خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان(۲۰۱۵)، مقام های حکومت ایالات متحده امریکا از جمله شخص رئیس جمهور امریکا گفته بود که طالبان یک مشکل داخلی افغانستان است و باید حکومت افغانستان از راه مذاکره این مشکل را حل کند.

ابراز این گونه سخنان نشان می داد که امریکایی‌ها باورمند نیستند که مبانی فکری طالبان و القاعد ه یکی باشد لذا در برابر این دو گروه دو موضع جداگانه اتخاذ کرده بودند. اتحاد این دو گروه و یا بیعت القاعده با طالبان نشان داد که این تصورات چندان قرین به واقیعت نیست. یا مقام های امریکا بر ماهیت هر دو گروه وقوف داشتند اما برای آن حکومت وقت افغانستان را تحت فشار قرار دهند آن گونه سخن می گفتند یا آن که میان القاعده و طالبان تفاوت قایل بودند.

به هر حال بیعت ظواهری نشان داد که هر دو گروه دارای مبنای مشترک فکری است و می توانند در شرایطی یک دیگر را پوشش دهند و یا در کنار یک دیگر باشند و از منافع یک دیگر محافظت کنند.
اتحاد کنونی در حقیقت یک جا شدن دو تکه از یک پازل است که سرانجام به همه پیوستند در کنار یک دیگر قرار گرفتند.

پاره از آگاهان، اما وجوه سیاسی این اتحاد را برجسته ساخته و بدین باوراند که ممکن است اتحاد و هماهنگی بر اساس ناگزیری هایی باشد که هر دو گروه با آن مواجه هستند و آن حضور گروه داعش در افغانستان است که می تواند وجود هر دو گروه را با چالش مواجه سازد. لذا نزدیکی میان جبهات این دو گروه در داخل افغانستان را بیش از پیش فراهم می آورد و ایجاب می کرد که مواضع هر دو گروه در برابر داعش استحکام بیشتر پیدا کند. اما از آنجایی که گروه القاعده در افغانستان جبهه مشخص ندارد و این اتحاد بدین مقصد هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد، شاید قتل ملا منصور در پاکستان سبب شده باشد که این اتحاد علنی‌تر گردد و گروه طالبان دشمنی خود را با کشورهای غربی و امریکا به صورت آ شکارتری ابراز کند و بعد از این اگر هم عملیاتی علیه حکومت افغانستان صورت می گیرد نام هر دو گروه در کنار یک دیگر ذکر شود تا حداقل رعب و وحشت بیشتری بوجود آورد.

در میان این همه تحلیل و تبصره هایی که صورت می گیرد به نظر می رسد که اتحاد هر دو گروه این حسن را دارد که شفافیتی بوجود می آورد و می تواند مواضع کشورهای غربی حامی حکومت افغانستان را با آزمون سختی مواجه سازد. آزمونی که میان مواضع ناروشن خود در قبال طالبان تجدید نظر کنند و نشان دهند که با کدام طرف همسو و هماهنگ هستند؛ وقتی طالبان و القاعده جبهه مشترک تشکیل می دهند، هیچ توجهی نمی توان داشت که بعد از این گفته شود که طالبان یک مشکل داخلی حکومت افغانستان است و باید حکومت افغانستان با آن مذاکره کند.

اتحاد این دو گروه به معنای آنست که این دو گروه دارای ساختار یکسان و طرز دید مشابه و عملکرد هماهنگ دارند و حکومت های غربی همان حساسیتی را که نسبت به القاعده نشان می دهند باید نسبت به طالبان نیز نشان دهند و حکومت افغانستان را در راه مبارزه با طالبان بیش از پیش کمک کند. البته این اتحاد مسئولیت حکومت افغانستان را نیز افزایش می دهد، بدین معنا که با اتحاد این دو گروه حکومت افغانستان می تواند با تبلیغات پر حجم و دامنه دار پرده از روی ماهیت تروریستی و وابستگی این گروه بردارد و نشان دهد که آنچه به نام طالبان خوانده می شد و در ظاهر هویت افغانی دارد در خدمت تروریسم بین المللی است و جز به ویرانی و تخریب افغانستان فکر نمی کند. البته تبلیغات می تواند به آگاهی های بخشی از نیروهای طالبان که ناآگاهانه در خدمت اهداف این گروه درآمده است نیز بیانجامد و جبهه های طالبان را دچار تزلزل کند.

به هر حال فرصت خوبی برای رسانه های گروهی و حکومت افغانستان فراهم آمده است تا در شناساندن ماهیت طالبان بیش از پیش تلاش ورزند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 127645

مولف : م. سمنگانی

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 124 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 2:23